Avainsanat

Avainsanat vs avainsana metatagit

Mitä eroa noilla kahdella nyt sitten on? 
No homma on yksinkertaisempi, kuin ensin voisi ajatella. Avainsana metatageja ei hakukoneet ole enää hetkeen huomioineet. Niitä käytettiin ennen käyttäjälle näkymättömissä metatiedoissa, kuvaamaan sivun sisältöä. Tämä johti lopulta siihen, että tageihin lisättiin sanoja, millä ei olekaan mitään tekemistä sivun sisällön kanssa, jotta saatiin kävijämäärät kasvuun. Kävijä ei siis välttämättä löytänyt kyseiseltä sivulta etsimäänsä asiaa, ei edes sinne päinkään.
Hakukoneiden tarjoajat ovat nykyisellään siis lakanneet huomioimasta näitä tageja.
 
Avainsanat taas ovat arvokkaita sivuston näkyvyyden kannalta. Avainsanoja löytyy otsikoista, sisällöstä, kuvien alt-atribuuteista jne. Ne ovat siis sivun sisällön kannalta olennaisia sanoja, mitä toistetaan kriittisissä kohdissa ja niiden perusteella hakukonerobotit päättelevät sivun sisällön ja tarjoavat sitä hakutuloksiin tietyillä hakutermeillä.
Avainsanoja Salossa toimivalle autohuollolle voivat olla esimerkiksi “Salon autohuolto” “Autohuolto” “Salo” “auton korjaus” “varaosat” jne.
Toki näin yksinkertaista se ei ihan ole, vaan pitäisi tehdä avainsanatutkimusta. Tähän löytyy internetistä hyviä palveluita, ehkä olennaisimpana Googlen Keyword Planner.

Leave a Comment