Hakukoneoptimointi

Mikä ihmeen hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi, SEO, Search Engine Optimization… Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Verkkosivustoja haetaan (googletetaan) Googlen hakukoneella erilaisin hakusanoin. Hakusanoja on yhtä paljon, kuin niiden käyttäjiäkin, mutta osa niistä on huomattavasti yleisempiä, kuin toiset. Otetaan esimerkkinä tämä sivusto. Millä hakusanoilla tämän, siis juuri tämän verkkosivun löytää? Otsikon perusteella ”Hakukoneoptimointi” voisi olla hyvä lähtöasetelma haulle. Jännäksi asian tekee se, että juuri tuolla haulla, tätä verkkosivua ei ihan heti taida löytää. Se johtuu taas siitä, että kyseisellä hakusanalla on varmasti monta muutakin, suurempaa yritystä haluamassa hakukoneiden käyttäjiä sivustoilleen.

Tässä astuu kyseinen sana taas esille. Miten juuri minun sivustoni saataisiin paremmalle paikalle hakutuloksissa? No esimerkiksi juurikin tämän sivun avulla. Olen nyt useasti maininnut tuon ”Hakukoneoptimointi” -sanan tekstissäni, sekä olen kirjoittanut lisää sisältöä sen ympärille. Sisällöstä muuten lisää myöhemmin…

Yksinkertaisia tapoja parantaa omaa näkyvyyttä ovat sisällöntuotanto, hakusanojen käyttö ja sivun ”metadata”, näin muutama mainitakseni.

Jatkuva optimointi

Ongelmaksi muodostuu se, että optimointia pitäisi tehdä säännöllisin väliajoin. Jos optimoinnin tekee “kerralla kuntoon” -tyyppisesti, voi se toimia hetken aikaa. Mutta muutaman kuukauden päästä ei enää välttämättä. Hyvänä esimerkkinä Googlen (ja muiden hakukoneiden) päätös jättää avainsanojen meta tagit pois käytöstä. Voit edelleen asettaa niitä sivuillesi, mutta hakukoneet tai pikemminkin niiden hakurobotit (crawlerit) eivät huomioi niitä listauksien sijoituksissa. Tämä päätös johtui pitkälti siitä, että verkkosivut hyväksikäyttivät tätä ominaisuutta. Verkkosivujen meta tageihin listattiin avainsanoja, mitkä eivät liittyneet sivuston sisältöön mitenkään, vain kasvattaakseen sivukävijöiden määrää.

Hakukoneoptimoinnin hyvät tavat

Hyvä lähtökohta optimoinnille onkin se, että ajattele ensin itseäsi sivun normaalina käyttäjänä. Tai jopa hakukoneen käyttäjänä. Haet vaikka hakusanalla “traktorihuolto” ja hakukone puskee sinulle Ompelukoneseuran verkkosivuja, ei kovin hyödyllistä… Hakukoneoptimointi siis pyrkii siihen, että sivustosi löytävät juuri ne henkilöt, joilla on ylipäätään tarvetta käyttää sivuasi. Valitse siis avainsanasi tarkasti ja määrittele ne erikseen jokaiselle erilliselle sivulle verkkosivujesi sisällä. Tuota sisältöä, mikä vastaa avainsanaa ja käytä otsikoita (H1, H2, H3 jne.).

Nyt ihmettelet, miksi käskin valita hyvät avainsanat, vaikka avainsanojen meta tageja ei enää tueta? Nämä ovat siis eri asioita. Avainsanoja kannattaa ja pitääkin käyttää. Niillä hakukone tietää, mitä kyseinen sivu sisältää. Näitä ei vain upoteta enää metadataan sisälle, vaan ne löytyvät otsikoista, sisällöstä, sivun linkistä (URL) ja jopa kuvien alt-atribuuteista.

Optimust voi auttaa Sinua ottamaan nämä (ilmaiset) toiminnot käyttöösi verkkosivuillasi, sekä auttaa sivujesi ylläpidon opettelussa. Ota rohkeasti yhteyttä ja katsotaan, mitä juuri Sinä tarvitset

Scroll to Top