SEO vai SEM?

Ensinnäkin, mitä nämä edes tarkoittaa? SEO on hakukoneoptimointia, sitä “orgaanista”, “luomua”. Luodaan sisältöä, laitetaan sivuille hieman linkityksiä ja hakusanoja, jotta googlen algoritmi sitten tunnistaa sivun olevan relevantti halutulle hakutulokselle ja näyttää sen hakijan listauksessa. Hakukoneoptimointia voi harrastaa ihan itse, kunhan vain perehtyy asiaan. Tehokasta siitä ei kuitenkaan välttämättä tule, jollet seuraa jatkuvasti muuttuvia uutisia SEO:n ihmeellisestä maailmasta, Google kun kuitenkin vaihtelee algoritmiaan jatkuvasti. Tai mistä me sen tiedämme, kun ei sitä kukaan pääse näkemään. Orgaaninen hakukoneoptimointi on kuitenkin se kaikkein tärkein ja pitkäkestoisin vaikutukseltaan, jos mietitään verkkosivusi sijaintia hakukoneiden listauksessa. Sitä voi kuitenkin parantaa myös hakukonemarkkinoinnilla, SEM:llä.

SEM on siis hakukonemarkkinointia, Search Engine Marketing. Tästä hyvä esimerkki on Google Ads. Sen sijaan, että pakertaisit metadatan, hakusanojen upottamisen, sisällön luomisen ja muun SEO:n kanssa, voit maksaa tiesi listauksien huipulle tietyillä hakuehdoilla. No tottakai tässä on juju. Se on tehokasta vain niin kauan, kuin ajattelit siitä maksaa. Toki jos sivuistasi tulee suositut sinä aikana ja väki käy siellä jatkuvasti muutenkin, tulee SEM luultavasti nostamaan myös orgaanisen optimoinnin tuloksia.

Kiinnostuitko asiasta enemmän? Ota yhteyttä info@optimust.fi ja keskustellaan, miten sinun sivustosi hakukonelistausta voitaisiin parantaa.

Leave a Comment